व्यवस्था: act discipline management plan set-up system
उदाहरण वाक्य
1.
Till 1911 there were no regulatory provisions concerning their hours of work . सन् 1911 तक उनके काम के घंटों को लेकर नियंत्रण की कोई कानूनी व्यवस्था नहीं थी .
2.
The Nicobarese have made such a strong and secure social system that even the present laws and legal machinery have not been able to penetrate this shell . ” निकोबारियों ने अपना सामाजिक ढांचा इतना ठोस व मजबूत बनाया है कि वर्तमान कानून तथा कानूनी व्यवस्था इस को भेदने में अभी तक समर्थ नहीं हो सकी है .
3.
The Netherlands : The Dutch justice minister, Ernst Hirsch Ballin , has announced that polygamous Muslim marriages should not be dealt with through the legal system but via dialogue. हालैण्ड - हालैण्ड के न्याय मंत्री अर्नस्ट हिर्श बालिन ने घोषणा की है कि बहुविवाही मुस्लिम विवाह से कानूनी व्यवस्था के आधार पर नहीं वरन बातचीत के आधार पर निपटा जायेगा।
4.
Third, the archbishop of Canterbury, Rowan Williams , endorsed applying portions of the Islamic law (the Shari'a) in Great Britain. Adopting its civil elements, he explained , “seems unavoidable” because not all British Muslims relate to the existing legal system and applying the Shari'a would help with their social cohesion. When Muslims can go to an Islamic civil court, they need not face “the stark alternatives of cultural loyalty or state loyalty.” Continuing to insist on the “legal monopoly” of British common law rather than permit Shari'a, Williams warned, would bring on “a bit of a danger” for the country. तीसरा कैन्टरबरी के आर्कविशप ने इस्लामी कानून शरियत के कुछ भागों को ग्रेट ब्रिटेन में लागू करने की सहमति दी । उन्होंने इसकी व्याख्या करते हुए कहा कि इसके सभ्य तत्वों को शामिल करने की उपेक्षा नहीं की जा सकती क्योंकि सभी ब्रिटिश मुसलमान स्थापित कानूनी व्यवस्था के साथ सांमजस्य स्थापित नहीं कर पाते और शरियत को लागू करने से उनका सामाजिक संश्लेषण हो सकेगा। जब मुसलमान इस्लामी सिविल अदालत में जायेगा तो उसे सांस्कृतिक स्वामिभक्ति और राज्य स्वामिभक्ति के मध्य भयानक विकल्पों का सामना नहीं करना होगा । विलियम्स ने चेतावनी दी है कि ब्रिटिश सामान्य कानून के एकाधिकार पर जोर देते रहने और शरियत की अनुमति न देने से देश के सक्षम एक खतरा उत्पन्न हो जायेगा।
5.
Mr. Pipes is director of the Middle East Forum and Taube distinguished visiting fellow at the Hoover Institution of Stanford University. Jan. 6, 2011 update : At the request of Freiheit party organizers, I omitted the name of the hotel where the founding meeting took place. But Jochen-Martin Gutsch reveals this information in a Spiegel magazine article: The 52 men and women meeting in a conference room at the Hotel Maritim in Berlin's Tiergarten district were determined to remain undisturbed. No one else was privy to the location and time of the meeting, in a deliberate attempt to prevent protestors and journalists from showing up at the scene. The only outsider present was Daniel Pipes, an American author, critic of Islam and advisor to former New York Mayor Rudolph Giuliani, who happened to be in the city. The Hotel Maritim is on Stauffenbergstrasse, near the Memorial to the German Resistance. It is an historic point of reference that the 52 attendees would likely have drawn encouragement from. Like would-be Hitler assassin Claus von Stauffenberg, after whom the street is named, they too hope to protect Germany against what they perceive to be pending disaster. इस नये राजनीतिक दल का नारा है, “ राजनीतिक दल अधिक स्वतंत्रता और लोकतंत्र के लिये” यह स्पष्ट रूप से इस्लाम , इस्लामवाद, इस्लामी कानून और इस्लामीकरण के बारे में बोलता है। इस दल की अंतर्दृष्टि के दर्शन तब होते हैं जब यह कहता है, “ इस्लाम केवल एक मजहब नहीं है वरन एक राजनीतिक विचारधारा भी है जिसकी अपनी कानूनी व्यवस्था है” इस राजनीतिक दल की माँग है कि इमामों, मस्जिदों, इस्लामी विद्यालयों पर कडी नजर रखी जाये और इस्लामी संगठनों की समीक्षा की जाये ताकि यह सुनिश्चित हो सके कि वे जर्मन कानून का पालन करें और शरिया के आधार पर किसी समानांतर विधिक संरचना की भर्त्सना की जाये। इसकी व्याख्या का समापन पूरी शक्ति से इस आधार पर किया गया, “ हम अपनी पूरी शक्ति से अपने देश के इस्लामीकरण का विरोध करते हैं”
6.
Islamic practice, not Islamic law, is the goal, my interlocutors told me. Hand chopping, burqas, slavery, and jihad are not in the picture, and all the less so after the past decade's economic growth which empowered an Islamically-oriented middle class that rejects Saudi-style Islam. An opposition leader noted that five districts of Istanbul “look like Afghanistan,” but these are the exception. I heard that the AKP seeks to reverse the anti-religiousness of Atatürk's state without undermining that state, aspiring to create a post-Atatürk order more than an anti-Atatürk order. It seeks, for example, to dominate the existing legal system rather than create an Islamic one. The columnist Mustafa Akyol even holds the AKP is not trying to abolish secularism but that it “argues for a more liberal interpretation of secularism.” The AKP, they say, emulates the 623-year-old Ottoman state Atatürk terminated in 1922, admiring both its Islamic orientation and its dominance of the Balkans and the Middle East. मेरे मध्यस्थों ने बताया कि इस्लामी प्रथा लक्ष्य है न कि इस्लामी कानून। हाथ काटना, बुर्का, गुलामी और जिहाद के दर्शन नहीं होते और वह भी पिछले एक दशक में आर्थिक विकास ने ऐसे इस्लामिक मानसिकता के मध्य वर्ग को विकसित किया है जो कि सउदी शैली के इस्लाम को अस्वीकार करता है। एक विपक्षी नेता ने पाया कि इस्ताम्बूल के पाँच जिले “ अफगानिस्तान” की भाँति दिखते हैं परंतु ये केवल अपवाद हैं। मैंने सुना कि एकेपी अतातुर्क के मजहब विरोधी भाव को परिवर्तित करना चाहता है और इस क्रम में उस राज्य को कमतर नहीं करना चाहता जो कि परा अतातुर्क स्थिति को स्थापित करने की आकाँक्षा रखता है न कि अतातुर्क विरोधी व्यवस्था। उदाहरण के लिये यह वर्तमान कानूनी व्यवस्था पर नियंत्रण स्थापित करना चाहता है न कि कोई नई इस्लामी कानून व्यवस्था स्थापित करना चाहता है। स्तम्भकार मुस्तफा अकयोल का तो कहना है कि एकेपी सेक्युलरिज्म को समाप्त नहीं करना चाहता वरन इसकी उदारवादी व्याख्या करना चाहता है। उनके अनुसार एकेपी 623 वर्ष पुराने ओटोमन राज्य को आत्मसात करता है जिसे कि अतातुर्क ने 1922 में समाप्त कर दिया था और इस क्रम में यह उसकी इस्लामी अभिरुचि और बाल्कन तथा मध्य पूर्व में प्रभाव की सराहना करता है।